Elogi de la longitud
Portant la dita a l’extrem, algú va dir allò de “lo bué si bré, dos veces bué”. I tots plegats fem, contínuament, un elogi de la síntesi, no importa en quin context.
Cosa d’aquests temps d’Economia omnipresent, monetària i també lingüística? Sigui el que sigui, la realitat és que periodistes, com un servidor, o no ens sentim com peixos a l’aigua amb tot el que és curt.
Un tuit de més de cent-vint caràcters és clarament llarg, sí. Però no serà que, en general, estem començant a oblidar les virtuts que també aporten les longituds més àmplies?
En literatura i també en comunicació, l’extensió, quan no es palla, aporta credibilitat, permet crear expectatives per assolir un impacte final més poderós, o ajuda a donar més relleu al que volem explicar. Per alguna cosa la major part dels rituals necessiten de paraules o de moviment lents.
Dos intents de tornar a valorar la longitud
Com bé va suggerir Nicholas Carr al seu exitós Google ens està tornant estúpids?, cada cop ens costa més centrar-nos en una activitat o una lectura perllongada, perquè som propensos al zapping continu sense més aprofundiment. I encara que tenim, tinc l’esperança que, quan vaig d’enllaç en enllaç, de tuit a tuit, algun pòsit o aprenentatge quedarà, de vegades l’únic resultat és, sincerament, una certa buidor o simple ansietat.
En resposta a aquesta sensació han aparegut eines com Read It Later, solució per fer una llista de favorits digitals que trobem durant la navegació però no podem llegir en el moment, o webs com Longreads, selecció de lectures digitals extenses que seria una llàstima que ens perdéssim enmig de la voràgine informativa.
Sense curt i llarg no hi ha ritme
És impossible, i segurament també indesitjable, tornar enrere. A l’època en què les caixes d’estalvi regalaven llibres (entre d’altres perquè amb prou feines queden caixes).
Però, de ben segur, tornar a valorar la longitud serà un encert. Perquè és un valor essencial. En l’escriptura, el ritme sorgeix de combinar frases llargues i curtes. Al ball, no importa quin, estem davant del mateix cas, però amb els passos. I la música també depèn del joc entre ràpid i lent, llarg i curt.
La vida en general és més rica quan som capaços d’assaborir la concisió genial d’un tuit sense abandonar l’atmosfera absorbent d’una novel·la de centenars de pàgines.
No és només un problema dels que us dediqueu a informar o d’adults, només s’ha de fer un volt per les escoles i instituts del nostre país per veure com es degrada l’idioma i el contingut dels missatges. Els nens llegeixen la viquipèdia en diagonal, perquè, per a què saber més si es pot fer un resum del ja increïblement resumit de la viqui? Volem que tot sigui ràpid, ho volem ja! i sembla que cada cop a menys persones els hi interessi la qualitat i la profunditat del que es miren. Com tu, crec que s’equivoquen i que un món basat en la brevetat de les relacions només ens portarà cap a més superficialitat i buidor.
Gràcies pel comentari! No volia menysprear el valor de la síntesi, bàsic per una comunicació eficaç. Però si ens hi obsessionem, perdem moltes possibilitats pel camí…