Comfluència

Preguntem

Jordi Calvís: “Tothom es creu ser un dissenyador gràfic”

Els llapis i els pinzells l’han acompanyat des de ben petit. Apassionat del dibuix, quan va acabar l’ensenyament obligatori ho va tenir clar i va anar a estudiar a l’Escola d’Art i Superior de Disseny Ondara, de Tàrrega. Jordi Calvís ha fet de la seva passió la seva professió. Actualment, és el director d’art de l’agència de comunicació digital Antaviana i, quan surt de la feina, col·labora amb causes socials i polítiques amb el que millor sap fer, expressant les seves idees amb il·lustracions. És impulsor de diverses campanyes reivindicatives i molt actiu a les xarxes socials. Ha creat dissenys gràfics per a l’Assemblea Nacional Catalana i per a diverses campanyes independentistes i socials. Afirma que no se sent artista i que sempre intenta adaptar-se a les necessitats dels clients i de les causes que defensa.

Què et va portar a dedicar-te al disseny gràfic i a la il·lustració?

Va ser bastant casual. Ja de ben petit m’agradava molt dibuixar. Una cosina meva més gran que jo va començar a estudiar a l’Escola d’Arts i Oficis de Tàrrega, el que més tard va ser l’Escola de Disseny Ondara. Jo llavors feia l’EGB i encara no sabia cap a on enfocar-me professionalment i, quan em va explicar el que hi feia em va deixar flipadíssim. Així que, quan vaig acabar vuitè d’EGB, amb tretze anys, no m’ho vaig pensar i vaig anar a estudiar disseny gràfic a Tàrrega. De fet, abans d’entrar-hi em va convidar a una exposició d’alumnes de cinquè, que presentaven projectes de disseny gràfic, campanyes publicitàries, presentacions de productes… La capacitat dels elements gràfics per poder comunicar em va deixar al·lucinat.

I ara fa més de vint anys que treballes a Antaviana com a director d’art. Com és la feina a l’agència?

M’encarrego de coordinar tot el que té a veure amb el tema gràfic. Ara a l’agència som dos dissenyadors, que ens encarreguem de tot el que s’ha de veure, així com els programadors s’ocupen de tot allò que no es veu. També ens ocupem de tot el que té a veure amb la usabilitat. Fa uns anys Antaviana es dedicava més al disseny pur i dur i ara ha derivat més cap a solucions més tecnològiques, perquè és el que demanen els nostres clients.

Com ha evolucionat l’agència en aquest temps?

Als inicis d’Internet tot era més unidireccional, tot requeria eines que et deixaven poc marge de maniobra, ara tot s’ha socialitzat. Les empreses que abans et demanaven que els publiquessis el contingut ara ja fa anys que se’l publiquen elles. Necessiten gestors de contingut i eines que fan que tot això sigui més fàcil per al client però més complex per a nosaltres. Fins i tot a nivell gràfic, els clients ja tenen les seves plantilles i es fan els seus propis continguts. Al final, hem recorregut el camí que ha fet Internet durant aquests anys.

Quins valors i missatges intentes transmetre com a dissenyador gràfic i com a il·lustrador?

Jo no em considero un artista. Soc il·lustrador i dissenyador gràfic i al final em dec al que em demana el client. Intento ser molt versàtil, adaptar-me al que necessita el client. Jo tinc les meves eines i els meus recursos, i els adapto a les necessitats que em plantegen. No crec que tingui un estil molt definit. M’agrada provar coses noves, provar diversos llenguatges i diverses tècniques, tant a nivell gràfic com a nivell conceptual. Ara tenim molta quantitat de llocs on anar a buscar inspiració i referents. Això t’ajuda molt a estar al dia. Al final, un dissenyador gràfic o un altre professional que es dedica a comunicar ha d’estar al dia del que es fa. Quan afronto un projecte intento desvincular-me del que soc i adaptar-me al projecte, a l’encàrrec.

M’agrada provar coses noves, provar diversos llenguatges i diverses tècniques, tant a nivell gràfic com a nivell conceptual

Dels projectes que has dut a terme, de quin et sents més orgullós?

Al final t’acabes sentint més orgullós dels projectes que han fluït des del minut u, que no han canviat massa des que els presentes fins que s’apliquen. No te’n dic cap, perquè segur que me’n deixaria algun i segurament no seria del tot representatiu. Sempre hi ha una negociació constant amb el client i et vas ajustant a la seva visió. Als dissenyadors gràfics ens passa el mateix que als entrenadors de futbol, tothom és entrenador de futbol i tothom és dissenyador gràfic. Tothom hi opina i tothom hi fica cullerada. Aquells projectes en què m’han deixat treballar lliurament són els que han acabat sortint millor.

Als dissenyadors gràfics ens passa el mateix que als entrenadors de futbol, tothom és entrenador de futbol i tothom és dissenyador gràfic

Ets un dissenyador compromès, socialment i políticament. Se t’ha identificat amb el procés, col·labores sovint amb l’ANC i ets activista polític i social. Durant els darrers anys has dut a terme campanyes gràfiques reivindicatives com ara BoiCATeja’m, Herois indepes, i Popes. Parla’m d’aquesta faceta teva i de com a través de la il·lustració es pot treballar per crear consciència social.

Al final és un tipus de voluntariat o activisme. O estàs implicat amb el que t’envolta o no ho estàs, o estàs polititzat o no ho estàs, o et sents interpel·lat per tot el que passa o no. Jo aporto el que jo sé fer, de la mateixa manera que altres persones aporten el seu valor professional per participar en allò en què creuen. Invertir hores en això és una manera de posar el meu granet de sorra en les coses que crec. Al final és ser-hi en allò en què hi creus.

Jo aporto el que jo sé fer, de la mateixa manera que altres persones aporten el seu valor professional per participar en allò en què creuen

T’ha condicionat alguna vegada aquest posicionament polític i social en la teva feina com a dissenyador?

Sí, alguna vegada hem tingut algun conflicte de consciència a l’hora d’acceptar algunes feines en què jo mateix no hi combregava. Entenc també que per molt activista que siguis, si tens aquest ofici, si t’arriba alguna oferta que xoca amb la teva manera de veure el món és un privilegi dir que no.

Com veus la situació del país actualment?

Estem transitant per la frustració de tot allò que va deixar el 2017, de tota la repressió que hi va haver. Ara em preocupa l’auge de l’extrema dreta i com la gent, a causa de la frustració, també a Catalunya, s’hi ha acabat abraçant, perquè és el camí més fàcil, perquè és el que porta menys reflexió. És més còmode donar la culpa als altres que fer autocrítica. Cada vegada s’està escampant més el missatge de l’extrema dreta i s’estan normalitzant discursos que fa uns anys només compartien determinades minories. És bastant trist. Contra això batallarem, amb els plastidecors.

Em preocupa l’auge de l’extrema dreta i com la gent, a causa de la frustració, també a Catalunya, s’hi ha acabat abraçant

Com veus la irrupció de solucions basades en la intel·ligència artificial? És una amenaça o una oportunitat per als dissenyadors?

Estem en aquell punt en què encara no sabem què passarà. Llegeixo tanta gent que reflexiona sobre aquest tema que no tinc una idea molt clara de cap a on anirà. Està clar que ens hem de posar les piles tots els qui ens dediquem al disseny i, sobretot, a la il·lustració. Però crec que al final serà la gent qui acabi donant valor a la feina que fem les persones. Jo m’he trobat molts clients que em diuen que no faci servir fotos de bancs d’imatges ni pictogrames de catàlegs, sinó que volen una cosa exclusiva, seva. Salvant les distàncies, crec que amb la intel·ligència artificial passarà el mateix, la gent acabarà no donant valor a les creacions que es facin a partir d’un prompt. Una altra cosa és que les eines d’intel·ligència artificial s’acabin adaptant a les necessitats del dissenyador, que ens ajudi a fer la nostra feina. Crec que és pràcticament impossible que una màquina, a partir de cinc-centes paraules, et faci allò que tu tens al cap, però sí que hi ha eines que et donen la possibilitat que la intel·ligència artificial et faciliti la vida, t’estalviï temps. De tota manera, és qüestió de veure cap a on va derivant. Crec que el que et fan les eines d’intel·ligència artificial anirà perdent valor, i al llarg de la història ho hem vist.

Crec que el que et fan les eines d’intel·ligència artificial anirà perdent valor

Quina importància creus que té per Antaviana el fet de col·laborar amb agències com Op-team?

Al final Antaviana se centra en allò que sap fer i el fet de col·laborar amb agències com Op-team, que esteu especialitzats en planificar i elaborar continguts t’aporta un valor brutal. El fet de poder-te connectar amb gent que et pot aportar aquest valor afegit és un win-win. Treballar amb Op-team m’agrada especialment, perquè coneix bé el llenguatge que entenem els dissenyadors gràfics i el client i et fa de pont perquè això flueixi bé. Això et facilita la vida.

Treballar amb Op-team m’agrada especialment, perquè coneix bé el llenguatge que entenem els dissenyadors gràfics i el client

Una resposta a «Jordi Calvís: “Tothom es creu ser un dissenyador gràfic”»

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Categories

    Arxiu

    Autors

    33 posts
    12 posts
    3 posts
    5 posts
    105 posts
    4 posts
    4 posts
    1 posts
    80 posts
    2 posts
    68 posts
    3 posts
    48 posts